w

Monday, October 28, 2013

Memancing Adalah Hobi, Hobi Adalah Memancing

Kisah pada hari ini, aku nak ceritakan tentang hobi aku yang suka memancing. Banyak pengalaman aku selaku pemancing ini dari beginner sehingga la boleh mencipta umpan sendiri dari RnD yang aku jalankan bersama adik dan ayah aku. Dulu aku jugak tak pandai dalam bab-bab memancing nie. Bila g kolam last2 bangau manjang. Nak dijadikan cerita aku fed up dan tak pergi langsung ke kolam berbayar, sehinggalah ada satu kolam yang baru bukak dekat umah aku. So, aku, abang ipa aku dan adik aku pergilah mencuba nasib kat sana. Sejam setengah ikan belum jamah umpan, tak de gedik-gedik kat tali pancing. Sambil termenung datang la sorang askar nie tanya gua mancing apa. Aku cakap mancing ikan tapi tak pandai buat umpan. So, dia mintak tengok umpan gua. Aku ngan segan silu bagi terus umpan tu. Dia pegang-pegang last2 dia campak dalam kolam. Mau tak hangin satu badan. dah la umpan tak jadik, dia buang plak dah.

             Dia cakap, umpan keras macam batu ikan mana nak makan. Dia suruh p beli la soya jenama season 1 tin, NS Power tutup mulut ngan dedak bomb 286 satu peket. Dia pun dengan bersemangat bancuh untuk aku. Pada awal-awal tu aku xbrapa percaya dengan askar nie, al maklumlah tak kenal kan. Tu la orang kata, xkenal maka tak cinta. Dah siap-siap dia bancuh, dia tolong plak kepal kat spring dan belanja roti Butterscoth untuk mancing. Aku kata dalam hati, pasang hari nie sebab semua dia tolong buat. Segan ada, malu ada. Mula-mula dia kepal dedak kat spring sambil membebel spring bom aku kecik, then dia sangkut roti kat mata dan dia baling ke kolam dengan lafaz Bismillah. Dia cakap balingan first tunggu 5 minit dan karau. Balingan kedua baru comfirm dapat ikan.

           Dan, Alhamdulillah balingan kedua terus abam-abam rohu sembat umpan. Nak dikatakan rezeki Allah turunkan pada aku malam tersebut. tidak sampai sejam setengah aku mancing dapat la 5 ekor ikan rohu saiz bagak-bagak 3kg dan ke atas. Abang askar tu pun dapat yang baby-baby jer. Mungkin aku orang baru tu dapat besar-besar dulu (dalam hati jer la)hehehe.


"soya season"


NS Power (warna hijau kanan sekali)


"dedak bomb 286"


               Umpan nie aku buat gasak banyak kali jugak. Umpan kosong jer tapi ikan kolam dekat umah aku suka sangat ngan umpan nie. Sekarang aku dah tak guna sebab dah ada RnD dedak baru..nanti aku ceritakan dalam entry seterusnya.




"nie hasil dia..tgk,kaki aku saiz 8 der..ikan tu besor mane kan.."


"yang nie plak yang siang untuk bakar..family aku makan jugak la ikan rohu nie.."

Sebelum aku terlupa, nie cara bancuhan dedak kat atas..

Bahan-bahan:

1) Dedak bomb 286 speket
2) NS Power Hijau (ikan Buka Mulut @ pandan)
3) Soya brand Season 1 tin
4) Kek Apollo Pandan 2

Cara-cara:

Gaulkan semua bahan sebati pastu bancuh dengan soya tu.. buat peroi jer untuk kepal kat spring.. jangan lupa baca Bismillah taw kawan-kawan.. InsyaAllah dimurahkan rezeki.. nie dedak asas jer, nanti saya ajar dedak lain plak ok.. selamat mencuba.. :)

Pemakanan :

1)rohu
2)tongsan (cme kna jek @ tambah esen pisang cap star bran dalam setengah botol)







2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...