w

Wednesday, October 30, 2013

Sos Pisang Untuk Patin daripada Otai Kolam "Polini Fotografik"

Assalamualaikum wahai sahabat-sahabat dan para pembaca. Setelah mendapat keizinan otai Polini Fotografik, saya akan ajarkan pula bahan-bahan untuk membuat sos patin berasaskan pisang. Resipi ini diajar oleh beliau dalam laman muka buku. Kalau tak cuba kita tak tahu kan. Okey kita tengok dulu apa bahan-bahan asas yang penting dalam pembikinan Sos patin Polini Fotografik ini..



"Pisang Berangan Yang Masak Ranum"


"Mauri-Pan"


"Santan"


"Telur Itik"

Haaa, ini lah empat bahan asas untuk membuat sos patin versi Polini Fotografi. Sebenarnya, lain orang lain bahan-bahan yang digunakan. Ada yang tambah tapai ubi, tempe, tauhu dan sebagainya. Tetapi, Polini Fotografik hanya menggunakan empat bahan asas ini. Sekarang kita semak pula cara nak membuatnya.


Bahan-bahan :

1) 5-6 biji pisang berangan.
2) 1 kotak santan. Brand ape pun tak kisah.
3) 1 peket Mauri-pan.
4) 1 biji telur itik.

Cara-cara pembikinan Sos Patin :

1) Lenyekkan 5-6 biji pisang berangan.
2) Campurkan sekali dengan bahan-bahan yang lain iaitu santan, mauripan dan telur itik.
3) Blenderkan semua bahan-bahan yang telah dicampurkan tadi.
4) Kemudiaannya, simpan dan peram bahan yang diblender tadi dalam botol tahan tekanan sebab pisang mengeluarkan gas. Nanti meletup botol kalau guna botol yang tak tahan tekanan. Botol coke adalah yang terbaik.
5) Peram selama 2 hari. Sos akan berbau wangi dan masam.
6) Selepas 2 hari sos boleh digunakan.

Penggunaan Sos :

1) Campurkan dengan roti yang telah dipotong dadu..
2) Campuran ikut suka hati si pemancing. Kalau nak basah taruk lebih, nak kering taruk sikit2.. tapi saya lebih suka roti tu tak terlalu kering dan tak terlalu basah.
3) Tidak perlu mencampurkan sos dengan apa-apa pati lain seperti pandan paste dan sebagainya. Tetapi ianya terpulang kepada selera pemancing itu sendiri bagaimana nak tambah baik resipi.
4) Roti pun terpulang kepada pemancing sama ada nak guna roti Mighty White ke, Roti Sedap ke atau roti-roti brand yang lain..

Pemakanan Ikan :

1) Patin


Umpan adalah ikhtiar, rezeki datangnya daripada Allah S.W.T

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...