w

Wednesday, October 30, 2013

Toys Pancing Kesayanganku

Setiap pemancing mesti mempunyai seribu satu alatan dalam tackle box mereka. Mustahil seseorang yang bergelar pemancing tegar tidak ada barang-barang pancing. Entry kali ini aku cuma nak menaip tentang barang-barang pancing yang aku ada terutamanya mesin atau reel. Sebenarnya, aku lebih gemar reel brand Abu Garcia keluaran Jepun kerana kualitinya serta boleh buat macam-macam sound. Contoh sound bunyi katak, bobok @ ketuk bodi dan sebagainya. Jom kita tengok koleksi yang aku ada.



Sebenarnya, yang nie bukan aku punya tapi aku yang tengah mencari reel ngan rod warna pink untuk bakal bini aku. Nie reel dan rod okuma for ladies. Jumpa yang warna pink pun kat ebay jer.. Malaysia ada la kot tapi tak jumpa lagi setakat nie. Wajib usaha cari sebab law tak ada, tak mancing la aku lepas kawen nanti.hehehe



Pandangan Dekat Reel Okuma



Yang nie plak Model Abu Cardinal 753. Aku dah ada 2 bijik mesin nie. Semua dah dikatakkan oleh otai Mohd Zaidi atau Idi. Bunyi memang kuat siooott.



"Sedang menunggu giliran untuk dikatakkan"


Nie reel Abu Cardinal 753 yang kedua. Sebenarnya semua reel nie telah selamat dikatakkan dan dikahwinkan dengan rod Okuma Nemesis dan juga Viper Xtreme.


"Made In Japan Foot Number #206"


"Reel dari Awwal Haiqal Seller Dari Kuala Lumpur"


Reel ini banyak mendatangkan masalah kepada aku, reel  Abu Garcia 755 GTi. Sebenarnya, aku beli online reel nie. Owner cakap elok lagi dan condition lisa surihani. Dengar camtu aku beli la, bila sampai barang aku kagum gila sebab memang perfect. Kira condition 10/10 la cuma dah janda. Dalam hati memuji-muji seller terbaik. Mula-mula aku tak perasan yang spool dia gerak setempat jer, tak naik dan tak turun. Mampus dah macam mana nk karau law macam nie. Nanti tali penuh kat tengah spool jer. Aku bukak cek tengok, rupa-rupanya tapak roller bearing tu patah. Call seller tapi tak berjawab. Biarlah, itu urusan dia dengan Allah S.W.T sebab tak jujur dalam berniaga. Aku halalkan jer apa yang dia buat. Mungkin dia tak perasan.


"kawasan patah tapak gigi bulat kat tengah yang ada lobang tu.. Gambar nie sebelum aku barai reel nie."


Fikir punya fikir cemana nak buat dengan reel nie. Sayang kot, dah la harga pun RM 200++. Macam-macam cara aku cuba, gam lah, tampal lah tapi tak berjaya. Kalau body mesin nie besi dah lama aku pateri. Last-last, jalan terakhir yang aku amik ialah post dalam group Kedai Penggemar Koleksi Mesin Pancing Antik dan Baru untuk mencari body baru untuk mesin nie. Dan Alhamdulillah, ada sorang seller Kamarul Nizam Ismail ada reel Abu Garcia 755GTi yang dah rosak dan nak tolak. Bincang punya bincang dia pun lepaslah kat aku dengan harga yang amat berpatutan. Reel yang dia bagi barang semua lengkap cume bail spring dah hilang dan drag knob dah crack. Tapi overall reel memang cantik. Sebab kos dia yang mahal sangat aku sayang nak guna, jadi nanti-nanti lah kalau 755GTi nie nak berjuang pun..hehe


"Reel Spare Sudah Sampai. Terima Kasih Tuan Kamarul Nizam Ismail"


"Wajah Baru Sesudah Dikacuk Dan Dilahirkan Semula"


"Yang Nie Ofkos Sudah Di Tambah Bunyi Katak Yang Di Tempah Khas Oleh Tuan Zaidi"

Sudah banyak reel yang aku pegang namun masih belum puas untuk membeli yang lain. Untuk apa??hanya koleksi semata-mata. Ada yang dibawa untuk turun berjuang dan ada juga yang berada di dalam almari. Tahun depan aku berhajat nak beli lagi reel yang masih aku tak ada seperti Abu Cardinal 4, Abu Cardinal 3 dan lain-lain. Semua untuk aku simpan sebagai koleksi. Mudah-mudahan bakal isteri aku pun join jadi kaki pancing nanti..hehe.. InsyaAllah.


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...